Małe owoce, wielkie korzyści- o  kiwi słów kilka…

Kiwi inaczej zwany jest agrestem chińskim. Jego owoce podzielone są na kilka gatunków, między innymi można tu wyróżnić: aktinidię chińską oraz smakowitą. W mniejszym stopniu znaczenie mają również owoce aktinidii pstro- i ostrolistnej. Gatunki te rosną w stanie dzikim na terenie Chin. Pierwsze rodzaje kiwi pojawiły się w Nowej Zelandii. 

Skąd wzięła się nazwa kiwi?

Nazwa omawianego owocu wzięła się od ptaka kiwi, który posiada brązowe upierzenie, tak jak kolor jego skórki. Nazwę tą  wprowadzono w celach marketingowych, gdy znacząco rozwinęła się jego uprawa. 

Wygląd i właściwości kiwi 

Owoce te są rodzajem jagód o galaretowatym i posiadającym duże ilości soków. W jego centrum znajduje się wiele czarnych lub brązowych nasion. Miąższ może występować w następujących barwach: najczęściej zielonej (aktinidia smakowita), jak również w niektórych odmianach czerwonej lub żółtej (aktinidia chińska). Skórka, pokrywająca aktinidię smakowitą i chińską charakteryzuje się tym, że jest cienka i posiadająca obfite brązowe owłosienie. Masa tych owoców osiąga 100 gram i ma kształt walca. Aktinidię pstro- oraz ostrolistną mogą mieć co najwyżej do 3 cm długości i zielonkawo żółtą barwę. Można je jeść w całości (wraz ze skórką). 

Wartości odżywcze owoców kiwi

Ta część artykułu będzie poświęcona na omówienie witamin i innych składników, jakie w swoim składzie zawiera owoc kiwi. A są to między innymi: 

– białka

– tłuszcze 

– woda

– węglowodany

– karotenoidy (beta-karoten oraz luteina)

– polifenole (kwas galusowy, kwas chlorogenowy, kwas p- hydroksybenzoesowy, kwas kawowy, procyjanidyny)

– witaminy z grupy B

– witamina C

– witamina D

– witamina E

– witamina A

– witamina K

– foliany

– sód

– wapń 

– magnez

– potas

– fosfor

– mangan

– żelazo

– miedź 

– cynk

– błonnik pokarmowy

– kwas foliowy

Korzyści zdrowotne płynące ze spożywania kiwi

Można tu wymienić przede wszystkim: 

– dzięki zawartości serotoniny i antyoksydantów spożywanie kiwi wspomaga prawidłowy sen 

– owoc ten korzystnie wpływa na pracę jelit, więc jest doskonałą pomocą w leczeniu zaparć

– ułatwia procesy trawienne dzięki obecności enzymu proteolitycznego, noszącego nazwę aktynidyny, który bierze udział w procesie rozkładu białka w organizmie

– działa korzystnie na układ sercowo- naczyniowy i wykazuje właściwości przeciwmiażdżycowe, przeciwnadciśnieniowe, jak również przeciwzakrzepowe. 

– jedzenie tych owoców zapobiega powstawaniu stanów zapalnych dziąseł, a także usprawnia pracę układu oddechowego 

– u zdrowych osób nie powinny one wywoływać żadnych niepożądanych dolegliwości

– z racji tego, że są niskokaloryczne, mogą być spożywane przez osoby stosujące dietę

– są bezpieczne do spożywania przez osoby zmagające się z cukrzycą, a także dla kobiet w ciąży i karmiących piersią

– korzystnie wpływa na poprawę wzroku

– pestki kiwi idealnie nadają się do użycia jako składnik peelingu

Działania niepożądane, związane ze spożywaniem owoców kiwi

Możemy do nich zaliczyć między innymi:

– nie są polecane dla osób zmagających się z biegunkami, gdyż mają lekkie właściwości przeczyszczające 

– codzienne jedzenie kiwi może zaszkodzić pacjentom chorym na  refluks przełykowo- żołądkowy oraz chorobę wrzodową żołądka i dwunastnicy, prowadząc do występowania dolegliwości bólowych 

Objawy alergii na kiwi 

Można wymienić tu następujące objawy: 

– zespół alergii jamy ustnej, objawiający się pieczenie i mrowienie ust i  obszaru wokół nich, swędzenie obrzęk warg, gardła i języka

–  reakcje skórne, takie, jak: zaczerwienienie i swędzenie skóry, egzema, pokrzywka, wysypka

– dolegliwości ze strony układu pokarmowego: nudności, wymioty, biegunka

– ze strony układu oddechowego: duszność, świszczący oddech, przekrwienie błony śluzowej nosa oraz zaburzenia oddychania

– reakcje anafilaktyczne: spadek ciśnienia tętniczego krwi, przyspieszenie akcji serca, omdlenia z utratą przytomności, wstrząs anafilaktyczny, duszność, jak i zawroty głowy

Uwaga !!!

Niewskazane jest połączenie kiwi z deserami, które mają w składzie galaretkę z dodatkiem żelatyny, gdyż owoc ten zawiera enzym, który jest odpowiedzialny za rozkładanie się kolagenu. Fakt ten sprawia, że galaretka nie ma wtedy możliwości, aby stężeć. 

Przepisy z kiwi

Lody truskawkowe „Kurka na grzędzie”

Składniki:

– 1 opakowanie lodów truskawkowych

– 1  sztuka kiwi

– 2 sztuki truskawek 

– 1 wafelek 

Przygotowanie:

Krok 1

Kiwi pokroić w półplastry, a truskawkę wzdłuż w plastry.

Krok 2

Kulkę lodów nałożyć do papilotki na muffinki.

Krok 3

Truskawkę nadziać na wykałaczkę i wbić w lody tworząc głowę ptaka. Ogon zrobić z wafelka.

Krok 4

Na ogonie ułożyć kawałki kiwi i pół plastry truskawki.

Sałatka z kiwi i cykorii

Składniki: 

– 4 sztuki dwukolorowej cykorii

– 1 czerwona cebula

– 1 opakowanie sosu sałatkowego

– 3 łyżki majonezu

– 3 łyżki ketchupu

– 4 sztuki kiwi 

– 300 g żółtego sera

– 3 łyżki soku pomarańczowego

– 20 g rodzynek

– pęczek natki kolendry

– 3 łyżki oliwy z oliwek 

– 20 g grzanek

Przygotowanie: 

Krok 1

Przygotować sos sałatkowy. Wymieszać zawartość opakowania z majonezem, ketchupem, oraz sokiem pomarańczowym. Z cykorii odciąć końcówki, rozłożyć wszystkie liście, umyć je i osuszyć. Zachować kilka całych liści cykorii do dekoracji. Resztę pokroić po skosie w dwucentymetrowe rąby i umieścić w misce z dressingiem. Dosypać do nich grzanki.

Krok 2

Kiwi obrać, pokroić w półplastry i dodać do cykorii.

Krok 3

Ser żółty pokroić w grubą kostkę i przełożyć do miski.

Krok 4

Posiekać natkę kolendry i cebulę w kostkę, następnie dodać do reszty składników.

Krok 5

Do miski dodać rodzynki i całość dokładnie wymieszać.  Podawać w małych miseczkach udekorowanych listkami cykorii oraz grzankami.

Linki