Poziomka- leśna różnorodność smaku i aromatu

Poziomka- jest to rodzaj byliny, która pochodzi z rodziny różowatych. Wyróżniamy jej gatunki w liczbie 22. Najczęściej występują one w Chile, jak również na półkuli północnej. Do miejsc jej występowania możemy zaliczyć także Polskę, gdzie rosną trzy gatunki poziomek oraz mieszaniec międzygatunkowy zwany truskawką. Naturalnie owoce te rosną w lasach świetlistych, ich obrzeżach i na obszarach, gdzie są słoneczne murawy. Większość gatunków poziomek rośnie na terenach Ameryki Północnej i Azji. Trzy gatunki  rosną też dziko w Europie, a są to: poziomka pospolita, poziomka twardawa oraz poziomka wysoka. 

Charakterystyka i wygląd poziomki

W tej części  artykułu przedstawię Wam , moi drodzy czytelnicy jak wygląda krzew poziomki oraz jego owoce. 

Owoce te są bylinami, osiągającymi nawet do 20 cm wysokości. Wytwarzają rozłogi, zwane inaczej wąsami, i z których powstają nowe rośliny. Liście występują w trójkach. Osadzone są na długich ogonkach, tworzących przyziemną rozetkę. Na brzegach liście mają formę piłkowaną. Działki kielicha występują w liczbie 5, wsparte one są także pięcioma listkami kieliszka. Płatki występują w kolorze białym, rzadziej różowym, zaokrąglone u szczytu o różnej długości. Obecność licznych pręcików. Zalążnia górna posiada liczne owocolistki, które zakończone są szybko opadającymi i krótkimi szyjkami. Owoc ten występuje zbiorowo, składa się z mięsistego, silnie rozrośniętego dna kwiatowego, gdzie osadzona jest duża liczba orzeszków. 

Witaminy i inne składniki zawarte w poziomkach

Ta część artykułu będzie poświęcona witaminom i innym składnikom, jakie zawarte są w  liściach poziomki, a także w jej owocach. W składzie liści można wyróżnić między innymi: 

– witaminę A

– witaminę B1

– witaminę C 

– witaminę B6

– witaminę B2

– witaminę PP

– witaminę E

– witaminę H

– witaminę K

– flawonoidy 

– garbniki 

– sole mineralne (kobaltu, żelaza, fosforu oraz wapnia)

– flawony

– olejki eteryczne w niewielkich ilościach

– sód 

– potas

– wapń

– żelazo

– magnez 

– fosfor

– beta- karoten 

– tiaminę 

– ryboflawinę 

– niacynę 

Owoce natomiast zawierają składniki takie, jak: antocyjany, sole mineralne, karotenoidy, cukry, kwasy organiczne (np. kwas salicylowy), jak również witaminy. 

W jakich dolegliwościach może pomóc dołączenie poziomek do swojej diety?

Jedzenie poziomek może korzystnie wpłynąć na: 

– ze względu na swoją niską kaloryczność poziomka może być elementem diety osób będących na diecie, gdyż jedzenie ich wspomaga prawidłową przemianę materii (spożywanie jej w nadmiernych ilościach może spowodować efekt przeczyszczający)

– działa moczopędnie

– dzięki zawartości kwasu salicylowego poziomka wykazuje właściwości przeciwzapalne jak i przeciwbólowe

– dobrym pomysłem jest spożywanie tych owoców podczas przeziębienia 

– usprawnia pracę układu moczowego 

– działa bakteriobójczo i pomaga w pozbyciu się toksyn z organizmu

– wspomaga walkę z nowotworami 

– idealnie nadaje się do jedzenia przez diabetyków

– usprawnia pracę wątroby 

– wzmacnia odporność

– zapobiega tworzeniu się złego cholesterolu

– zapobiega infekcjom oraz ma za zadanie je zwalczać

– niweluje krwotoki

– wspomaga  pracę jelit 

– zapobiega powstawaniu zaćmy i innych chorób okulistycznych

Przeciwwskazania do spożywania poziomek  

Poziomek nie powinny jeść osoby mające alergię na te owoce. Objawy alergii na poziomki to między innymi pojawienie się: zaczerwienienia, wysypki, mrowienia w obrębie jamy ustnej, czyli ust i gardła oraz biegunki i wzdęcia ze strony układu pokarmowego. 

Przepisy na potrawy z użyciem poziomek 

Zupa poziomkowa

Litr umytych poziomek przetrzeć przez sito, mieszać z cukrem (4-5 płaskie łyżki) oraz słodką śmietanką (750 ml), a następnie dobrze schłodzić. Przed podaniem dodać pół szklanki słodkiego wina. Jeszcze raz zamieszać i rozlać na talerze. Zupa poziomkowa świetnie smakuje ze słodkimi grzankami, biszkoptami lub kruchymi ciasteczkami.

Sałatka z poziomkami

Bazą tej pysznej potrawy będzie wątróbka drobiowa (ok. 30 dag), którą oczyścić i usmażyć. Gdy wystygnie, przełożyć do salaterki, posypać liśćmi szpinaku, umytymi i odszypułkowanymi poziomkami (pół szklanki), płatkami parmezanu (albo kawałkami sera pleśniowego czy fety), pestkami dyni lub słonecznika oraz dressingiem z oliwy i octu balsamicznego. Podawać np. ze świeżą bagietką.

Konfitury poziomkowe

W garnku zagotować 30 ml wody, do której dodać 30 dag cukru i gotować aż do uzyskania syropu. Po wystygnięciu zalać nim umyte poziomki (kilogram), zostawić na 12 godzin, a następnie smażyć, nie dłużej niż 10-15 minut. Konfiturę pozostawić na kolejne 12 godzin w salaterce, po czym przełożyć do słoików i szczelnie zakręcić. Przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu.

Ucieraniec z poziomkami

Składniki:

– 200g masła pokrojonego na kawałki

– 200g cukru

– 1 op.cukru wanilinowego/lub 1 łyżeczka prawdziwego cukru waniliowego

– 3 jajka 

– 200g mąki pszennej 

– 50g mąki ziemniaczanej

– 1 łyżeczka proszku do pieczenia

– owoce (truskawki,  poziomki,  morele,  brzoskwinie z puszki )

– cukier puder do posypania

Sposób przygotowania:

Jaja utrzeć z cukrem i cukrem waniliowym tak aby było lejące. Następnie dodać mąkę tortową i mąkę ziemniaczaną z proszkiem do pieczenia. Dodać rozpuszczone masło lub margarynę. Ciasto utarte i przygotowane. Formę o średnicy 22 cm okrągłą wyłożyć papierem do pieczenia i wlać połowę ciasta. Wyłożyć poziomki i polać drugą połową ciasta na wierzch. Piec w 170 stopniach 60 minut,  sprawdzając patyczkiem, czy się upiekło. Po ostudzeniu posypać cukrem pudrem. 

Krem poziomkowy 

Składniki:

300 g poziomek 

1 szklanka mleka

1 szklanka śmietany kremówki 30%

1 łyżka żelatyny 

2-3 łyżki cukru

Sposób przygotowania:

Żelatynę zalać 1/2 szklanki mleka i odstawić do napęcznienia, potem podgrzać do rozpuszczenia się żelatyny, dolać resztę mleka i ostudzić.
Umyte i odsączone poziomki zmiksować blenderem razem z cukrem. Śmietanę ubić na sztywno.
Gdy mleko zacznie się już lekko ścinać, dodawać go razem z poziomkami do śmietany- delikatnie mieszać, aż masa będzie jednolita. Krem schładzamy przed podaniem.

Linki: