Sardele – przysmak wielu kuchni. Kuchnia śródziemnomorska ma wiele zalet.

Wstęp

Omawiana dziś sardela występuje w wodach Morza Śródziemnego, a także w Oceanie Atlantyckim. Zwyczajowo jest od razu przetwarzana. Można ją spotkać w wielu postaciach:

  • w formie marynowanej,
  •  jako solone filety,
  • w postaci pasty. 

Czym kierować się przy wyborze sardeli?

Zasada jest dość prozaiczna, ponieważ należałoby zwrócić uwagę na barwę skóry omawianej dziś ryby. Ponadto wiele powiedzą nam także oczy sardeli.

Jak wygląda sardela?

Zwyczajowo ryba mierzy do 20 cm. Grzbiet ma charakteryczną niebieską barwę, natomiast od strony brzusznej posiada srebrny kolor.

Sardela – właściwości odżywcze

  • dostarcza witaminy D,
  • zawiera witaminę A,
  • spożywanie tej ryby dostarcza takiego kwasu tłuszczowego jak: Omega-3,
  • jest źródłem cynku,
  • dostarcza fosforu,
  • duża ilość żelaza,
  • jest źródłem selenu,
  • zawiera dużą ilość białka,
  • charakteryzuje się niewielką ilością kalorii,
  • zawierają niacynę – witaminę B3,
  • zawiera witaminę K.

Kilka słów o wspomnianych wyżej pierwiastkach śladowych…

  • Selen przyczynia się do tego, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Skutkami niedoboru selenu mogą być bóle stawów, słabsza odporność, co wiążę się z podatnością na wszelkiego rodzaju infekcje.
  • Fosfor wspomaga prawidłowy rozwój naszych kości. Ten pierwiastek śladowy pomaga zachować  równowagę pH we krwi. Fosfor jest składnikiem DNA. Odgrywa ważną rolę w kontekście zdrowia naszych zębów i dziąseł. Fosfor wspiera również prawidłową pracę tarczycy. Niedobór fosforu może skutkować drżeniem mięśni podczas wykonywania podstawowych, codziennych czynności. Bóle kości mogą świadczyć o niedoborze fosforu.
  • Cynk ma wpływ na nasze włosy, paznokcie. Ten pierwiastek śladowy ma właściwości przeciwutleniające, dzięki czemu chroni przed starzeniem się skóry. Spożywanie odpowiedniej ilości cynku w posiłkach może pomóc w walce z trądzikiem. Ponadto cynk uczestniczy w procesie w produkcji kolagenu. Cynk dodawany jest również do niektórych farmaceutyków na przeziębienie. Cynk jest przyswajany wraz z jedzeniem. Niedobór cynku może wpływać wolniejsze gojenie się ran, obniżoną odporność. 

Pora na kolagen

Czym jest kolagen? Kolagen jest białkiem.

Gdzie występuje kolagen? To białko występuje w strukturze skóry.

Na co pomaga kolagen?

  • Wspiera regenerację skóry,
  • Zapewnia elastyczność skóry,
  • Nawilża stawy,

Skutki niedoboru kolagenu

Niedobór kolagenu może wiązać się ze zwiększoną podatnością na kontuzję, zmniejszać przepływność krwi.

Warto wspomnieć teraz o Omega-3

To wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Odgrywają istotną rolę w codziennym funkcjonowaniu:

  • zwiększają ochronę dla naszego serca – zmniejszając ryzyko zawału serca,
  • Poprawia pamięć,
  • zmniejsza szansę na wystąpienie cukrzycy.

 Niedobór Omega-3 nosi ze sobą pewne skutki, takie jak:

  • sucha skóra,
  • podrażnienie skóry,
  • obniżona odporność,
  • problemy z widzeniem.

Wracając do głównego tematu…

Sardela: Na co pomaga?

  • wspomaga układ sercowo-naczyniowy,
  • wspiera funkcjonowanie układu odpornościowego,
  • wspomaga wchłanianie wapnia,
  • wspomaga prawidłową pracę tarczycy,
  • zmniejsza ryzyko pojawienia się stanów zapalnych,
  • ma pozytywny wpływ na nasze zęby,
  • zmniejsza ryzyko anemii,
  • zapewnia odpowiednią pracę jelit,
  • zmniejsza ryzyko depresji,
  • ma wpływ na pracę mięśni,
  • niska ilość kalorii wspomaga proces odchudzania,
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwór,
  • zmniejsza ryzyko chorób neurodegeneracyjnych,
  • opóźnia proces starzenia się mózgu,
  • poprawia stan naszej skóry,
  • chroni nasze oczy,
  • wspiera regenerację tkanek,
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę.

W jakich potrawach?

Sardele mogą być ważnym elementem wielu dań. Można je śmiało dodać do:

  • makaronów,
  • pizzy,
  • sałatek,
  • sosów,
  • wszelkiego rodzaju past kanapkowych.

Ponadto sardele często spożywane są z dodatkiem cytryny.

Zawartość rtęci

Wiele ryb zawiera dużą ilość rtęci. Ważną informacją jest to, iż sardele mają w sobie nieznaczne ilości metali ciężkich. To kluczowa wiadomość dla kobiet w ciąży. 

Przeciwwskazania

  • nie zaleca się spożywać sardeli osobom cierpiącym na dnę moczanową,
  • osoby zmagające się z nadciśnieniem powinny zachować umiar spożywając sardele.

Ciekawostka

Sardele stanowią ważny element kuchni zachodniej Europy. Najczęściej można spotkać ją podczas pobytu w Hiszpanii, Portugalii, czy Francji. W Hiszpanii bywa podawana również z czosnkiem. We Włoszech można spotkać sardele podawane w oleju. Mówi się, że we Francji sardele są posiłkiem na „czarną godzinę”.

Podsumowanie

Dzięki spożywaniu sardeli możemy zadbać o nasze zdrowie jak również poznać smaki potraw pochodzące z innego zakątka naszego globu.

Linki