suplement diety na pamięć

Suplement diety na pamięć

Utrzymanie zdrowia mózgu jest niezbędne dla optymalnej funkcji poznawczej, jakości życia i zdrowego starzenia się. Upośledzenie funkcji poznawczych, które może mieć wpływ na osoby w każdym wieku, powoduje trudności w takich procesach, jak język, pamięć i osąd, które wpływają na codzienne życie. Przyczyny pogorszenia funkcji poznawczych, takie jak uszkodzenie mózgu, mogą być poza twoją kontrolą. Jednak inne czynniki, które powodują problemy poznawcze, można rozwiązać poprzez podejście dietetyczne i styl życia, takie jak suplementy witaminowe dla zdrowia mózgu.

Zrozumienie funkcji poznawczych mózgu

Mózg i układ nerwowy są odpowiedzialne za wiele funkcji poznawczych, w tym uwagę, pamięć, przetwarzanie informacji i umiejętności poznawcze wyższego poziomu zwane funkcjami wykonawczymi. Upośledzenie funkcji poznawczych, powszechnie mierzone za pomocą standaryzowanych testów, odnosi się do zmian w wydajności poznawczej. Szereg zmian funkcji poznawczych często poprzedza demencję kliniczną, stan neurodegeneracyjny charakteryzujący się globalnym pogorszeniem funkcji poznawczych i różnymi objawami, takimi jak utrata pamięci i zaburzenia komunikacji, rozpoznawania i oceny.

Jakie witaminy są dobre dla mózgu?

Twój centralny układ nerwowy, składający się z mózgu i rdzenia kręgowego, opiera się na niezbędnych składnikach odżywczych. Spożywanie odpowiednich składników odżywczych w diecie lub jako suplementy diety może pomóc w utrzymaniu funkcji poznawczych i zapobieganiu stanom takim jak demencja. Poniżej znajduje się przegląd tego, jakie witaminy są dobre dla zdrowia mózgu.

Beta-karoten, witamina A i funkcjonowanie mózgu

β-karoten (beta-karoten), prekursor witaminy A w organizmie, występuje w wielu kolorowych owocach i warzywach. Badania przeprowadzone wśród osiemdziesięciolatków i stulatków wykazało, że poziomy niektórych składników odżywczych w surowicy (we krwi), w tym β-karotenu, były pozytywnie powiązane z funkcjami poznawczymi w tych populacjach. Co więcej, randomizowane, kontrolowane badanie, w którym oceniano wpływ długoterminowej suplementacji β-karotenu u mężczyzn w wieku powyżej 65 lat, wykazało, że długoterminowa suplementacja (średnio 18 lat) wiązała się ze znacznie wyższym wynikiem ogólnym niż w grupie placebo. W badaniu ogólny wynik obejmował pomiary ogólnego poznania, pamięci werbalnej i płynności mowy i zdolność do wyliczania słów w danej kategorii słów.

Witaminy z grupy B a funkcjonowanie mózgu

Osiem witamin z grupy B to grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie, które biorą udział w różnych funkcjach komórkowych w całym organizmie. Jako grupa przyczyniają się do zdrowia mózgu, wspierając reakcje związane z produkcją energii, syntezą i naprawą DNA i RNA, metylacją oraz produkcją wielu cząsteczek sygnałowych i substancji chemicznych wykorzystywanych przez układ nerwowy.

Systematyczny przegląd osób powyżej 40 roku życia bez demencji wykazał, że przyjmowanie witamin z grupy B, w tym B6 (pirydoksyna), B9 (folian) i B12 (kobalamina), przez co najmniej trzy miesiące poprawia pamięć epizodyczną i globalne poznanie. Badania sugerują, że dla osób z niedoborem jednej lub więcej witamin z grupy B suplementacja suplementem z grupy B może być bardziej korzystna dla zdrowia mózgu niż stosowanie izolowanych suplementów witaminowych.

Witamina C i funkcjonowanie mózgu

Witamina C jest niezbędną witaminą rozpuszczalną w wodzie, która musi być pozyskiwana ze źródeł pokarmowych, ponieważ organizm nie może jej wytwarzać. Badania wykazały różne role witaminy C w mózgu, które obejmują wspomaganie rozwoju neurologicznego, funkcję neuroprzekaźników, angiogenezę (tworzenie naczyń krwionośnych) i funkcję przeciwutleniaczy. Dodatkowo witamina C wspomaga regenerację (odnowę) innych antyoksydantów, takich jak glutation i witamina E.

Witamina E i funkcjonowanie mózgu

Zaliczana również do najlepszych witamin kognitywnych, witamina E to grupa złożona z ośmiu naturalnych związków, w tym tokoferoli i tokotrienoli. Jako przeciwutleniacz rozpuszczalny w tłuszczach, witamina E chroni przed wytwarzaniem reaktywnych form tlenu i może pomóc w zapobieganiu przewlekłym stanom związanym z tymi szkodliwymi wolnymi rodnikami. W jednym z badań zbadano poziomy związków witaminy E u dorosłych z łagodnymi zaburzeniami poznawczymi i chorobą Alzheimera, postacią demencji. Naukowcy odkryli, że niski poziom tokoferoli i tokotrienoli wiązał się ze zwiększonym ryzykiem obu chorób.

Witamina K a funkcjonowanie mózgu

Kolejna witamina rozpuszczalna w tłuszczach, witamina K, występuje w żywności jako filochinon (K1) i kilka menachinonów (formy K2). W układzie nerwowym witamina K pomaga aktywować niektóre białka zaangażowane w przeżycie komórek nerwowych i wspiera synteza sfingolipidów, składnika osłonki mielinowej izolującej nerwy.

Niedobór witaminy K jest związany z niską wydajnością behawioralną i poznawczą. Wyższe poziomy filochinonu są związane z większą werbalną pamięcią epizodyczną, jednym z aspektów wydajności pamięci. Dodatkowo badania eksperymentalne pokazują, że menachinon-4 (MK-4) może chronić przed zapaleniem i stresem oksydacyjnym, procesami związanymi z neurodegeneracją.

Inne kwestie dotyczące zdrowia mózgu

Te witaminy mózgowe nie są jedynym czynnikiem, o którym należy pamiętać, jeśli chodzi o zdrowie mózgu. Istnieje wiele innych czynników związanych z dietą i stylem życia, które mogą przyczyniać się do zdrowia mózgu i zapobiegać takim stanom, jak choroby neurodegeneracyjne.

Zacznij od rozpoznania i zajęcia się czynnikami ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych, takimi jak niedobory składników odżywczych, dieta bogata w cukier i tłuszcz oraz brak aktywności fizycznej. Zapewnienie odpowiedniego snu jest ważne, ponieważ ostre (jedna noc) i ciągłe pozbawienie snu wiąże się ze zwiększonym tworzeniem blaszek β-amyloidowych w mózgu, co jest cechą charakterystyczną choroby Alzheimera. Zachowanie aktywności poznawczej poprzez stymulującą karierę, ciągłą edukację i zajęcia rekreacyjne może również pomóc we wspieraniu funkcji mózgu.