Szałwia, kminek, sól himalajska, cebula – dodatki i składniki wielu dań

Wstęp

Wiele roślin wykorzystywanych jest w kuchni jako przyprawa do wielu dań. Niejednokrotnie bywa tak, że niektóre rośliny są składnikiem nawet cukierków, czy produktów codziennej higieny.

Jakie rośliny mogą zmienić smak codziennych dań?

  • Szałwia

jest rośliną aromatyczną pochodząca z regionu Morza Śródziemnego. Roślina ta jest wykorzystywana do przyprawiania wielu dań ze względu na swoją charakterystyczną, intensywną woń. Ta roślina posiada właściwości prozdrowotne. O czym konkretnie mowa? Roślina zawiera przeciwutleniacze. Szałwia przyczynia się do przywrócenia prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego. W upalne dni szałwia może wspomóc walce z problemem nadmiernego pocenia. Ponadto omawiana teraz roślina ma właściwości przeciwzapalne.

Inne zastosowanie szałwi

Roślina może być wykorzystywana w aromaterapii. Wystarczy dodać kilka kropel olejku eterycznego do wody. Szałwia jest jednym z najpopularniejszych składników dodawanych do produktów związanych z higieną jamy ustnej.

Teraz pora na chwilę łez, ponieważ przyszła pora na cebulę.

Największym producentem cebuli są Chiny. Roślina jest popularna w wielu kuchniach świata.

Jakie ma właściwości?

  • jest niskokaloryczna.
  • ma właściwości antyoksydacyjne.
  • chroni przed zachorowaniem na nowotwór.
  • poprawia pracę wielu układów w organizmie.

Cebula dostarcza duże ilości witaminy B6. Dlaczego jest to tak ważne?

  • poprawia metabolizm.
  • wspomaga produkcję krwinek czerwonych.
  • poprawia odporność,

Przyszła pora na więcej informacji na temat witaminy B6:

  • Odnowa czerwonych krwinek

Pirydoksyna bierze udział w syntezie i odnowie czerwonych krwinek w naszym organizmie. W przeciwnym przypadku znaczący niedobór tej witaminy może skutkować anemią megaloblastyczną.

  • Układ odpornościowy

Pirydoksyna gwarantuje równowagę układu odpornościowego, odpowiednią produkcję białych krwinek. Odgrywa ważną rolę również w kontekście narządów limfatycznych. Odpowiednie i zażywanie tej witaminy pomaga organizmowi bronić się przed infekcjami.

  • Metabolizm białek

Witamina B6 bierze udział w syntezie i rozkładzie aminokwasów, a także białek. Szczególnie aktywnie uczestniczy w metabolizmie tryptofanu (określany bywa mianem prekursora melatoniny), gdyż przekształca go w witaminę B3.

  • Produkcja hormonów i neuroprzekaźników

W organizmie witamina B6 umożliwia także produkcję neuroprzekaźników i niezbędnych podstawowych hormonów: serotoniny, noradrenaliny, adrenaliny itp. Wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia i stresu i kontrolowanie stanów lękowych. Ponadto witamina B6 pomaga w tym, abyśmy mogli zachować równowagę hormonalną.

Niedobór i nadmiar witaminy B6:

  • Witamina B6 w nadmiarze może powodować problemy z pamięcią i dość poważnie oddziaływać na układ nerwowy. 
  • Wypadanie włosów może być sygnałem niedoboru witaminy B6. 

Oprócz tego cebula zawiera duże ilości witaminy C, a ta:

  • chroni przed infekcjami,
  • wzmacnia odporność.
  • przyśpiesza proces gojenia się ran.
  • wzmacnia nasze zdrowie.

Kwas askorbinowy jest też doskonałym przeciwutleniaczem. Oprócz tego witamina C przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi. Witamina przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na miażdżycę.

Czy wiesz, że?

Jedna porcja truskawek posiada więcej witaminy C, niż pomarańcza.

Witamina C przyczynia się do obniżenia poziomu „złego cholesterolu.

Witamina C zmniejsza odczucie zmęczenia.

Kolejna będzie sól himalajska

Sól himalajska ma charakterystyczną barwę – różową. Każdemu jest chyba dobrze znana lampa solna. Sól himalajska pochodzi z Pakistanu.

Jakie ma właściwości sól himalajska?

  • zawiera wiele minerałów i pierwiastków.
  • produkty z odpowiednią zawartością soli poprawiają jakość naszego snu.

Produkty zawierające sól to przede wszystkim:

  • ryby.
  • mięso.

Na co należy uważać?

Duże ilości soli mogą doprowadzić do zwiększonego ryzyka wystąpienia chorób serca. Sól może mieć wpływ na podwyższenie ciśnienia tętniczego. W każdym przypadku należy uważać na to, by nie spożywać soli w nadmiernej ilości – sól nie może być jedyną przyprawą naszych dań. 

Kilka słów o kminku

Przyprawa ta pochodzi z Azji. Największymi producentami tej rośliny w Europie są Niemcy, Holandia. Duże ilości kminku pochodzą również z Maroka.

Do jakich dań można dodać śmiało kminku?

Wiele osób dodaje tę przyprawę do wszelkiego rodzaju przepisów. Kminek jest składnikiem:

  • gulaszu.
  • zup.
  • sałatek.

Jakie właściwości ma kminek?

  • Optymalizuje pracę jelit.
  • Wspomaga prawidłowe trawienie.
  • Ma działanie przeciwgrzybiczne.

Linki